Hur börjar man med content marketing?

“Hur börjar man med content marketing?” En vanlig fråga i dessa dagar, men svaren varierar kraftigt. Ofta är företag för heta på gröten och börjar publicera utan varken tanke eller riktning. Det blir aldrig riktigt bra och därför har jag skrivit en bloggserie med de tre första stegen som du måste ta.

Alla delar i serien “Hur börjar man med content marketing”:

  1. Lär känna dig själv
  2. Vilka vill du nå?
  3. Vad har du att säga?

Hur börjar man med content marketing?

Steg 1. Lär känna dig själv

Glöm allt du hört om utifrån-och-in, målgruppsanalys och köpresor ett tag – arbetet börjar med fokus på dig själv. Fundera över vem du är, vad du står för och vart du vill. Allt det bör stå i din kommunikationsstrategi eller affärsplan, om inte så är det hög tid att göra en eller uppdatera den du har.

Del 1: Varför finns ditt företag och vad gör dig annorlunda än konkurrenterna?

Ett sätt att beskriva ditt företag är med hjälp av författaren Simon Sineks “gyllene cirkel”.

Simon Sineks gyllene cirkel med en content marketing-touch
Simon Sineks gyllene cirkel med en content marketing-touch

Den ställer tre frågor:

  • Vad gör ditt företag?
  • Hur gör ditt företag det som det gör?
  • Varför gör ditt företag det som det gör

Att säga vad ditt företag gör är inte svårt, det vet du garanterat. En hörselmottagning utför hörselundersökningar, en bagare bakar och säljer bröd och en målare målar. Allt det berättar du säkert redan om i dina tjänstebeskrivningar. Om du inte är helt ensam om din tjänst eller produkt så är det bara priset du kan konkurrera med och därför är det inte där du ska fokusera ditt content marketing-arbete.

Hur ditt företag arbetar är desto viktigare och här har du chans att särskilja dig från konkurrenterna. Hörselmottagningen kanske har bättre service än någon annan eller är specialiserade på hörselhjälpmedel för musiker. Bagarens bröd bakas kanske uteslutande på lokalodlade ingredienser och målaren är expert på en viss typ av material. I “huret” kan du hitta dina ämnesområden som du ska koncentrera din content marketing på. Mer om det senare.

Varför ditt företag existerar är den tredje frågan som du ska besvara. Enligt Simon Sinek som skapade modellen med Den gyllene cirkeln så är det i frågan “Varför?” som ditt företags existensberättigande finns. Företag med en tydlig vision har större chans att lyckas än de utan. Hörselmottagningen kanske startades för att grundarna ville att hörselskadade ska kunna leva ett likvärdigt liv som icke hörselskadade. Bagaren vill värna om miljön och bröd utan tillsatser för sina barns skull. Målaren startade sin firma för att hon brinner för att bevara äldre byggnader i ett slit-och-släng-samhälle.

Slutsats: Fokusera på Hur och Varför

Ta en stund och jämför de olika förutsättningar som finns för att skapa riktigt bra innehåll och engagerade mottagare mellan “Vad”, “Hur” och “Varför”. Håller du också med om att det är under “Hur” och “Varför” som ditt företag ska fokusera sitt redaktionella innehåll och storytelling?

Din första uppgift blir att samla ihop en grupp personer som jobbar på företaget i olika roller och tillsammans med dem komma på så många exempel som möjligt på Hur och Varför för företaget som möjligt. Till exempel vad det är bra på, vad som skiljer det från andra företag, vad som låg bakom att det kom till och så vidare. Den här övningen kommer att ge dig ett antal ämnen som du kan skapa innehåll utifrån.

Del 2: Vilka är dina affärsmål och utmaningar?

Den bakomliggande orsaken till allt innehåll du skapar ska alltid vara att ta kunden ett steg närmre det du har att sälja. Därför måste du ha koll på ditt företags affärsmål och utmaningar för att kunna skapa innehåll som ger effekt.

Ett mycket vanligt fel som företag gör med sin content marketing är att bara fokusera på att skapa innehåll som är lättkonsumerat och roligt att skapa, men utan att det leder till något mer. Samtidigt är ett nästan lika vanligt fel att företag inte vågar ta ut svängarna tillräckligt för att innehållet ska bli intressant. Det är viktigt (men svårt) att hitta en balans mellan kreativt innehåll och innehåll som stödjer din affärsplan.

Här är nästa uppgift: Affärsmålen finns säkert redan nedskrivna, men om de inte gör det så se till att det händer omedelbart. Samla sedan ihop en grupp från hela verksamheten, och särskilt de som jobbar med sälj, för att ta reda på vilka utmaningar som finns. Det är där du ska hjälpa till med content marketing.

Exempel på saker som kan vara utmaningar för ett företag är till exempel:

  • För få känner till oss
  • Vi har för få kontaktuppgifter till kunder
  • Vi kommer inte till tillräckligt många säljmöten
  • Vi har svårt att rekrytera nytt folk
  • Vi kommer in för sent i kundernas köpcykel
  • Våra kunder spenderar för lite pengar
  • Vi har för få återkommande kunder

Välj ut 1-2 av de utmaningar som du kommer fram till och börja med att fokusera din content marketing på dem. Det är viktigt att inte försöka göra allt samtidigt utan hellre fokusera på ett fåtal saker och göra det riktigt bra.

Summering av “Lär känna dig själv” – Fas 1

Nu vet du förhoppningsvis hur ditt företag arbetar och varför det finns. Du har även funderat ut 1-2 utmaningar som ditt företag har som hindrar dig att uppnå affärsmålen. I nästa steg ska du använda den informationen för att lista ut vad du ska skapa för innehåll.

Alla delar i serien “Hur börjar man med content marketing”:

  1. Lär känna dig själv
  2. Vilka vill du nå?
  3. Vad har du att säga?

This entry was posted in Content, Content marketing. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hur börjar man med content marketing?

  1. Pingback: Så väljer du rätt målgrupp för din content marketing » Joakim Arhammar

  2. Pingback: Vad ska du prata om i din content marketing? » Joakim Arhammar

  3. Katrin says:

    Tack för läsvärd blogg!:) Tycker också att det kan vara intressant att beskriva ett företag utifrån vad det är, vad det gör och vad det ger. Fokus blir då på vad du som företag gör – och framförallt på värdet/effekten som du kan ‘ge’ dina intressenter 🙂

    • Tack Katrin! Det är nog också ett bra sätt, lite liknande det ovan verkar det som. Skillnaden med din metod är väl att man i och med fokuset på “vad företaget ger” direkt börjar fundera på vad målgruppen vill ha. I metoden ovan fokuserar man helt på egna företaget först, sedan målgruppens behov och sedan matchar man ihop dessa. Men det finns säkert många metoder för att komma fram till rätt insikter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *