Junibackens misslyckade digitala IRL-koppling

Att koppla digital kommunikation till det verkliga livet är inte helt lätt. Därför är jag alltid sugen på att testa när någon gör ett försök.

Idag på Junibacken såg jag den här skylten, bredvid Sagotåget:

image

Kul tänkte jag, jag måste kolla om det funkar, främst för att se om fansräkningen uppdateras i realtid. Jag blev även imponerad av den smarta placeringen, i anslutning till kön till Sagotåget, där folk har tid för såna här saker. Sagt och gjort, jag scannade in QR-koden och kom hit:

bild 1
Notera den dåliga uppkopplingen, jag återkommer till det.

Det gick inte alls så jag prövade att gå via Facebookappen:

Seeeegt...
Seeeegt…

Till slut kom jag fram till Junibackens Faceboksida och noterade då till min besvikelse att siffran från skärmen inte var i närheten av att uppdateras i realtid. Skärmen visade 10 078 fans, medan det verkliga antalet fans var 10 114:

bild 3

Nej, det här dög inte och de får klara sig utan min “like” den här gången. Bra försök ändå ska jag tillägga.

Tre fel av Junibacken

  • Se till att det finns ordentlig mottagning eller tillgång till WiFi där skärmen placerats. På andra ställen i lokalen hade jag perfekt mottagning.
  • Addera något mervärde för att folk ska gilla sidan. För min del hade det räckt med att bara se min like registreras på skärmen i realtid. Hade det funnits möjlighet att tagga sina bilder på Instagram eller Facebook och få se dem komma upp på skärmen så hade det varit ännu roligare.
  • Sätt upp fler skärmar. Barnen springer runt och leker medan föräldrarna har sina smartphones igång för att fota och surfa. Hjälp dem att marknadsföra Junibacken.

UPPDATERING 30 dec 2013

Junibacken har svarat på Facebook med denna kommentar:
“Men åh! *slår oss för pannan* Klart det är menat att ske i realtid! Och att få wifi:et att funka får vi jobba vidare med. Kan hända att vi lägger till ett par skärmar också:-) Tack för att du uppmärksammade oss på detta!”

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Junibackens misslyckade digitala IRL-koppling

  1. Malin Jonolf says:

    Hörde ett jätteintressant föredrag om Musuem Of Modern Art och hur de jobbar med besökarintegration och aktivering som sedan används som innehåll både på museet och i deras digitala närvaro.

    Många idéer till Junibacken och ett superkul case. Borde finnas mer info online (har inte letat).

  2. Du har helt rätt. Det är väldigt få som lyckas göra tajta kopplingar mellan verkliga upplevelser och sociala medier. Förutom dålig implementering, som i det här fallet, så kan det bero på följande:

    När vi har en riktigt bra upplevelse så är vi i ett tillstånd av “flow”, och den sociala delningen bidrar sällan till att öka detta. Det blir bökigt att slita fram telefonen, och det riskerar att bryta vårt flow i nu:et och skapa en helt ny typ av upplevelse. Det är större chans att en förälder sliter fram telefonen när de känner sig uttråkade än i extas. I ett tillstånd av uttråkning så är vi mindre benägna att berätta vad vi gör.

    Flow förklarar också varför besök från sociala medier till hemsidor leder till färre sidvisningar och konverteringar (än trafik från andra källor). Vi vill bibehålla vårt flow i sociala medier, där vi befinner oss.

    Om vi inte delar i nu:et, varför delar vi inte fler upplevelser i efterhand? En anledning är att vi är full upptagna av nu:et, och ständigt har underhållning några få klick bort. Vem bryr sig om vad som hände för 2 timmar sedan, när vi kan kolla det sociala flödet, lyssna på musik eller en film på netflix? Det enda som spelar någon roll är nu. (det som även kallas presentismen, och som präglar vår tid)

    En lösning skulle vara att hitta ett sätt för människor att dela med sig automatiskt, t ex med GPS. På så sätt skulle de kunna bibehålla sitt flow i nu:et. En annan lösning skulle kunna vara bättre gränssnitt, som t ex RFID i skorna eller Google glass. Just i detta nu så verkar det vara mer snack om lifelogging än verkstad. Vill vi automatiskt dela med oss av det vi gör för stunden? Bidrar det till vår egen upplevelse av nu:et (är troligen knäckfrågan)?

    De flesta delar inte heller saker ur det blå. Vi är mer intresserade av att dela för att stärka våra relationer, än att berätta vad vi gör. Givetvis vill vi berätta vilka vi är, men då sker det inlindat i en social kontext enligt gängse koder. Det är svagheten med automatisk delning. Den kan helt enkelt inte hänsyn till en social kontext, som har sitt symbolsystem, sina värderingar, traditioner och ritualer.

  3. Tack för tipset Malin, det ska jag kolla in!

    Elias: Intressanta tankar, tack! Så lite motstånd som möjligt blir absolut viktigare och viktigare nu när man är så distraherad hela tiden. Och the seamless web också förstås som gör att man kan konsumera samma innehåll på olika enheter. Aftonbladet har en rätt snygg sån lösning om man kollar på en video på datorn så kan man fota av en QR-kod på skärmen och kolla vidare i mobilen.

    Jag var på semester i Marocko och åt på en restaurang som var bra, med en trevlig ägare. Han uppmanade oss flera gånger att ge oss ett bra betyg på Tripadvisor.com. Exakt samma sak hände på ett museum i Prag. Jag ville gärna göra det, eftersom jag var nöjd och i ett upprymt tillstånd efter en bra upplevelse, men de små “fartguppen” att jag skulle vara tvungen att skriva in deras WiFi-kod, gå in på TripAdvisor, skriva recensionen på mobilen gjorde att jag skjöt upp det tills jag kom till hotellet… där det förstås aldrig blev av. (Jag tipsade dock om museumet genom ett privat Facebookalbum och muntliga tips)

    Automatisk delning är jag inte förtjust i eftersom jag gärna vill ha kontroll över vad jag publicerar, det blir oftast fel och inte som man tänkt sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *