Tekniken som möjliggör contentprocessen

Jag har tidigare skrivit om de viktigaste sakerna du behöver ha i din contentprocess, men vilka digitala eller analoga möjligheter finns för att lyckas? Här följer några prisvärda exempel på upplägg.

Vi börjar med att upprepa de sex saker som bör finnas med i lösningen som du väljer:

  • Arbetsflöde
  • Idébank
  • Tillgänglighet
  • Användarvänlighet
  • Möjlighet att tagga och kategorisera
  • Notifikationer och fördelning av arbetsuppgifter.

Baserat på egna erfarenheter och frågor i diverse onlinegrupper så känner jag mig rätt säker på att Microsoft Excel är det vanligaste verktyget som företag använder för sin contentprocess, ofta tillsammans med att lägga filer på en server, Google Drive eller Microsoft OneDrive. Det är inget fel med det, men med webbverktyg dedikerade till planering och samarbete går det att effektivisera processen bättre. Excel eller Google Documents är ett bra komplement för planeringen, men det primära arbetsverktyget bör vara ett av de webbaserade verktyg som jag kommer nämna nedan (eller liknande).

Gratisalternativet: Webbverktyget Trello

Gratisverktyget Trello (finns även som betalversion) är ett snyggt, enkelt och funktionellt sätt att samla ihop contentprocessen. Trello är sannolikt ett av de mest använda webbverktygen för contentprocessen i Sverige.

Verktyget är uppbyggt på ett sätt som efterliknar en tavla med kolumner och Post-it-lappar. Det bästa är att själv experimentera med vilka kolumner som behövs, men se till att ha en idébox, märka ut var i contentprocessen varje del av innehållet befinner sig (t ex research- eller korrekturstadie), ha med en veckoplanering och vem som gör vad.

Trello contentprocess
Ett exempel på upplägg som jag ofta använder med idébox, att göra-lista, veckoplanering, guidelines och förbättringsförslag.
"Contentkort" via Trello
Varje “innehållskort” har många möjligheter till att taggas upp för saker som kanalval, målgrupp, ansvarig, ämne m.m.

Billiga alternativet: Coschedule

Coschedule har slagit contentvärlden med häpnad och rekordsnabbt etablerat sig som en ledare i kategorin prisvärda, enkla och snygga planeringsverktyg. Coschedule är det verktyg som jag själv rekommenderar till de flesta företag, speciellt de med WordPress som teknisk plattform.

Coschedule är till skillnad från Trello, Microsoft Excel och andra planeringsverktyg egentligen främs ett publiceringsverktyg. Istället för att gå in på flera olika ställen för publicering på blogg och i sociala medier så görs allt från Coschedule. Det finns även smarta kopplingar till Google Drive och Evernote där hela teamet till exempel kan förvara och arbeta med gemensamma filer, bilder och textdokument.

Coschedule för Comprend
Så här ser Coschedule ut med blogg, LinkedIn, Twitter och Facebook samlade på samma ställe.

Dyrare varianter

Det finns förstås även mer avancerade och dyra verktyg, men de kommer jag inte gå in på i den här bloggposten. Gemensamt för dessa verktyg är att du oftast får hjälp med att sätta upp din process. Det är dessutom allt vanligare att stora aktörer som Adobe och Oracle har en större samling verktyg för andra ändamål som arbetar bra tillsammans. Några av de största på området är Oracle Content Marketing, Kapost, GatherContent och Percolate (Jag själv har bara arbetat med GatherContent, som jag kan rekommendera)

Din tur att berätta: Hur organiserar du din contentprocess?

Läs även: Contentprocessen – från idé till publicering

This entry was posted in Content, Content marketing. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *