Zlatan är skillnaden mellan reklam och content marketing

Sällan har väl en premiär av en reklamfilm marknadsförts så hårt som Volvos reklamfilm med Zlatan och Max Martin som har premiär ikväll i olika kanaler.

Små trailers har släppts, spaltvis av redaktionella artiklar i tidningar som Dagens Nyheter, Aftonbladet. Expressen och Resumé, prat i morgonsoffor, radio och sociala medier och så kronan på verket; en nio sidor lång artikel i DI Weekend där en av Sveriges bäst ansedda journalister, Jan Gradvall, intervjuar Zlatan på väg till reklaminspelningen.

Hur resultatet av själva filmen blev får vi som är intresserade se ikväll, men reklamvärdet är redan stort.

Skillnaden mellan reklam och content marketing

Jag klickade idag på en artikel på Aftonbladet för att kolla på en förhandstitt av reklamfilmen. Ironiskt nog så tvingades jag först se på två reklamklipp från Aftonbladets annonsörer innan jag fick se Zlatans reklam.

Skillnaden mellan annonsörklippen och Zlatans/Volvos reklam är att annonsörerna betalar pengar för att synas och stå i vägen för mig och det innehåll som jag faktiskt vill se. Zlatan och Volvo har inte betalt Aftonbladet ett öre men hamnar ändå på sajten tack vare att de erbjuder ett mervärde för Aftonbladet och dess läsare i form av spännande innehåll.

Reklam vs content marketing helt enkelt.

Kändes fånigt att sitta och kolla på två reklamklipp för att få se...ännu ett reklamklipp, men så kan det vara när innehållet i reklamen är tillräckligt bra.
Kändes fånigt att sitta och kolla på två reklamklipp för att få se…ännu ett reklamklipp, men så kan det vara när innehållet i reklamen är tillräckligt bra.

This entry was posted in Content marketing. Bookmark the permalink.

3 Responses to Zlatan är skillnaden mellan reklam och content marketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *