8 svenska bloggar om kommunikation att följa 2015

8-svenska-bloggar-att-följa

Här är min högst personliga lista på favoriter bland svenskspråkiga bloggar om kommunikation. Förutom min egen då förstås!

Staunstrup.se

Pontus Staunstrup (@pstaunstrup), tidigare content director på JG Communications och numera ansvarig för innehållsstrategi och sociala medier på PostNord, är kanske Sveriges främste på innehållsstrategier och har en blogg på svenska och engelska med både tunga strategiska inlägg och lite lättsammare tips. Väl värd att följa även på LinkedIn.

Typiskt inlägg: Gör din företagsledning redo för digital transformation

Sarahernandez.se

Sara Hernandez (@sara_hernandez) är min kollega på Comprend och även personen som anställde mig, men jag följde hennes blogg innan dess. Sara har stor kunskap inom sociala medier, företagswebbplatser och innehåll – både operativt och strategiskt. Hennes kanske främsta förmåga är att snabbt ta till sig komplex information och strukturera om det till kunskap, modeller eller strategier som hon sedan frikostigt delar med sig av på bloggen (eller i sitt arbete). Utmärkande för Saras blogg är även att hon gärna hoppar på diverse bloggutmaningar, under 2014 både #blogg100 och #blogg24.

Typiskt inlägg: Feministiskt initiativ gör allt rätt i sociala medier

Brath.se

Magnus Bråth (@brath_ab) är en av Sveriges mest respekterade inom sökmotoroptimering och en riktig slugger som gillar att debattera och provocera. Hans blogg har förändrats från kontroversiell till mer utbildande sedan han bytte plattform från sin egna blogg till sitt företags, men det gör den inte mindre läsvärd. Följ Magnus blogg för att hålla koll på det senaste inom sökmotoroptimering och smarta strategier och tips.

Typiskt inlägg: Använd Analytics, för bövelen!

Structsales.se

Structsales (@structsales) är ett företag som sysslar med insiktsföräljning. De har en modern syn på sälj som inkluderar saker som social selling, mätbar marknadsföring och inbound marketing. De bjuder på massor av spännande inlägg i gränslandet mellan sälj och marknadsföring och för mig som kommunikatör är det otroligt intressant att lära mig mer om hur jag i mitt arbete kan stödja säljavdelningen och även föreslå ändrade arbetsmetoder för dem.

Typiskt inlägg: Leadsgenerering från verkligheten

Nota Bene

Carin Fredlund (@carinfredlund) är en av Sveriges vassaste på varumärkesfrågor och hennes blogg är alltid läsvärd. Carins blogginlägg är alltid eftertänksamma och ofta övergripande vilket är en skön kontrast mot många andra bloggar med snabba nyheter, listor och re-writes.

Typiskt inlägg: Företagets varumärke blir viktigare

Tommiecau.com

Tommie Cau (@tommiecau) är en annan av mina kollegor på Comprend och även grundare av SIME HR Summit. Tommie är en riktig virvelvind som brinner för kommunikation och speciellt talent communication och employer branding. Förutom att han själv har djupa kunskaper så arrangerar han även och medverkar på många HR- och rekryteringsevenemang där han oftast samlar ihop godbitarna på sin blogg.

Typiskt inlägg: Människan i fokus – det bästa från Employer Branding Movers & Shakers

KNTNT.com

KNTNT (@kntnt_se) är en liten strategisk contentbyrå med fokus på utbildning och evenemang. Bloggen består främst av inlägg av grundaren Thomas Barregren och diverse gästbloggare där den mest läsvärda är reklamveteranen Lars Falk. Thomas är väldigt duktig på att skriva om främst content marketing på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Jag tycker ibland att han är lite väl kategorisk i sin tolkning av vad som är och inte är content marketing, men hans argument är alltid väl underbyggda. Han har även en bra podd om content marketing (Ituneslänk) tillsammans med sin kollega Pia Tegborg som jag kan rekommendera.

Typiskt inlägg: Native advertising är inte content marketing

Explorecurate.com

ExploreCurate (@explorecurate) är en relativ nyskapad bloggsatsning av duktige Johan Svensson. Johan har samlat ihop ett gäng olika bloggare som bloggar under paraplyet ExploreCurate, om sina respektive intresseområden. Fokus ligger på kuraterat innehåll (content curation), alltså innehåll som andra skrivit men ompaketerat. Jag rekommenderar att hitta din egna favoriter bland bloggarna för det blir lite för mycket att följa allihopa. Bäst tycker jag om Johan Svensson som bloggar brett om det mesta digitalt och Peter Hedling som bloggar mycket initierat om journalistik.

Typiskt inlägg: 15 digitala trender 2015 som alla marknadsförare behöver känna till

This entry was posted in Digital communication. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *