*Duns* sa det i brevlådan när veckans reklam från de lokala matbutikerna kom. Det var en packe med uppskattningsvis 100+ sidor reklam från åtta avsändare, men det var en sak som fångade mitt intresse. En bild på en Coopmedarbetare, ett tydligt ”Hej!” riktat till mig och en kort trevlig anekdot om honom. Varför gör inte fler företag så?
Medarbetarna lyfts, men bara i butiken
Det har blivit rätt vanligt att matbutiker lyfter sina medarbetare i själva butiken. Det kan vara skyltar med bilder på de som jobbar där med texten ”Behöver du hjälp med något?”, bild och namn på vem som jobbar i charken eller en hälsning från butikschefen vid ingången.
Nästa steg, det som Coop Sundby Park nu tagit, är att lyfta medarbetarna även i kommunikationen utanför butiken. Det ger en trevlig känsla och kan även skapa igenkänning när man besöker butiken. Dessutom lyfter de medarbetarna på ett trevligt sätt även på deras Facebooksida (fast de borde ta sig tid att ge oss lite mer än bara bild och namn, mer personligt vill jag ha!).
Innehållet finns, bara synkroniseringen med övrig kommunikation saknas
På min lokala Icabutik har de avsmakning en gång i veckan. Killen som har hand om det, som annars arbetar som butiksbiträde, är en riktigt duktig kock och lägger alltid sin egna touch på maträtterna. Min sambo har utan att reflektera över det börjat styra sina Icabesök efter dessa avsmakningar. Men vi har ingen aning om vad han heter, hans recept finns ingenstans och min sambo har själv fått lista ut när han ska dyka upp. Det är kapitalförstörning att inte utnyttja en sån kille i externkommunikationen.
Ett steg mot förbättring tror jag vore ett närmare samarbete mellan marknads- och kommunikationsavdelningen och en inventering av alla kontaktytor mot kunder. En kontaktyta mot en kund kan till exempel vara reklamblad, fakturor, skyltar vid kassan, kvitton, Facebook och kundtidning. Om man listar alla dessa kontaktytor så blir det lättare att skapa kommunikation med en röd tråd som stärker varumärket i alla led.
Då blir det också enklare att komma på de där riktigt briljanta idéerna som verkligen ger avtryck, som till exempel den här Coopbutiken i Göteborg som skriver vitsar på sina kvitton.
Kunder som lämnar butiken med ett leende kan väl inte vara annat än bra för varumärket? 🙂