Content marketing i form av sagobok av Ringen Centrum

Min son fick en bok i julklapp som heter ”Sagor i Ringen”. Det är en klassisk sagobok, med sagor som Rödluvan och Bockarna Bruse, fast omarbetad till en nutida miljö i Södermalm i Stockholm med bland annat de nya titlarna Rödhuvan och Södervargen och De tre backarna Bruse.

framsida

När jag först såg boken tog jag för givet att det var en vanlig bok, som fanns i utvalda bokaffärer i Stockholm och kanske Designtorget. Idén är kul och utförandet är proffsigt så det fanns ingen anledning att tro något annat.

När jag läst två av sagorna för min son blev jag nyfiken på vem som skrivit boken och på baksidan av boken framgår det vem som ligger bakom, nämligen Ringen Centrum vid Skanstull i Stockholm.

Ringen Centrum på baksidan av boken
Ringen Centrum på baksidan av boken

Det här är ett kanonexempel på bra content marketing där Ringen Centrum skapat en produkt som är likvärdig med en betald redaktionell motsvarighet. Innehållet träffar helt rätt i målgruppen (folk som bor på Södermalm), distribution och spridning skedde genom egna kanaler (delades ut i köpcentrumet och marknadsfördes även på Facebook), innehållet har en lång livslängd och det arrangerades även flera evenemang i form av sagostunder där boken lästes högt.

Sagostund med äldre man
Sagostund med äldre man

Några förslag på förbättringar

  • Ta betalt för produkten. Den här boken är riktigt kul och absolut jämförbar med en vanlig bok, därför ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna sälja den för ett schysst pris (40-60 kr) istället för att bara dela ut den gratis. På det sättet ökar man även mottagarens uppskattade värde av produkten.
  • Utnyttja innehållet mer. ”Content repurposing” är ett vanligt begrepp inom content marketing som handlar om att klämma ur så mycket som möjligt ur det innehållet som man skapar. En genomarbetad artikel kan till exempel återanvändas genom att publicera spännande citat som tweets, ta en del av artikeln och vinkla om till en ny artikel, använda överblivna bilder till ett bildalbum på facebook, ta tre punkter från artikeln och göra till en presentation på Slideshare och så vidare.
    Detta skulle alltså Ringen Centrum kunna gjort ännu mer med bokens innehåll. De gjorde det bra med sagostunderna och genom att använda en del av bildspråket från boken till hemsidan och Facebook, men mer kunde gjorts. De skulle till exempel kunna läst in sagan och publicerat på Soundcloud eller i poddformat, filmat en sagostund och lagt upp på Youtube, samlat ihop en board på Pinterest med andra versioner av Rödluvan och de andra sagorna, och så vidare.

Sammanfattningsvis så tycker jag mycket om den här boken och ger två tummar upp till Ringen Centrum och de inblandade. Räkna med många fler sådana här riktigt bra redaktionella produkter från företag under 2014 när mediebranschen blöder och företagen blir medieföretag.

UPPDATERING:
Jag ställde frågan på Ringen Centrums Facebooksida om de kommer trycka upp fler böcker och fick svaret:
”Det finns tankar på att trycka boken vid ytterligare tillfällen. Vi får se vad som händer i förlängningen”

This entry was posted in Content marketing. Bookmark the permalink.

2 Responses to Content marketing i form av sagobok av Ringen Centrum

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

jag är ingen robot *