Cookien är döende – länge leve inloggningen

Schibstedts har släppt sin stora framtidsrapport om hur den digitala utvecklingen påverkar mediebranschen och dess målgrupper, inspirerad av New York Times läckta interna Innovation Report. I rapporten fanns en intressant del som handlade om cookies, som Schibstedts menar är på väg att dö ut.

schibstedt

Cookiens ersättare och balansen mellan service och integritet

Mediebolag vill, precis som Facebook och Google, ha mycket information om sina besökare. Den informationen kan användas till två saker:

  • Erbjuda en bättre individanpassad produkt och därmed en bättre användarupplevelse
  • Erbjuda annonsörer möjligheter till väldigt smal och riktad annonsering

Den förbättrade produkten handlar om att anpassa innehåll på webbplatser genom att analysera vad jag gjort tidigare på nätet. Till exempel att jag som sportintresserad får se mer sportartiklar när jag surfar in på Aftonbladets startsida, eller att jag kan fortsätta titta på en video från samma ställe som jag slutade när jag återvänder till webbplatsen.

Traditionellt har sådan här information om dig och dina beteenden lagrats på din dator genom cookies, men i en värld där majoriteten av oss surfar på internet med fler än en apparat (jobbdator, hemdator, telefon, padda, smart-tv osv.) så har cookiefilen snart spelat ut sin roll.

Cookiens ersättare är inloggning.

”It is not your saved cookies that make services greet you with your name, remember your settings, adapt to your preferences – it is your login. Our activities in the digital world are increasingly recorded by, and linked to, our login credentials.” (Citat från Schibstedts Future Report)

Vi blir allt mer vana vid att logga in för bättre service och själva inloggningsmomentet blir allt enklare. Det allra enklaste sättet att logga in på en tjänst är genom social inloggning, du använder ditt Facebookkonto eller Twitterkonto för inloggning.

Social inloggning är smidigt, du behöver inte skapa ett användarnamn eller krysta fram nya lösenord. Det enda kruxet är att du samtidigt delar med dig av enormt mycket mer uppgifter om dig själv när du ger tillgång till dina sociala mediekonton än om du bara lämnar en mejladress. Uppsidan är, förutom enkelheten, att du får en mer sömlös användarupplevelse när du besöker tjänsten med olika apparater, förutsatt att du är inloggad på ditt sociala medie-konto.

Den här balansen mellan integritet och service kommer bli allt mer synlig i takt med att den här typen av inloggningar ökar och att webbanvändare generellt börjar få en bättre förståelse för vilka digitala fotspår de lämnar.

> Mer om den här delen av rapporten här

This entry was posted in Digital communication. Bookmark the permalink.

One Response to Cookien är döende – länge leve inloggningen

  1. Pingback: Tre bästa delarna i Schibstedts framtidsrapport » Joakim Arhammar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

jag är ingen robot *