Internet är fullt med människor som gratis skapar innehåll av olika slag. Vi Instagramar, Facebookar, bloggar, recenserar, chattar, Snapchatar, skapar bilder och filmer med appar och så vidare. Om du på något sätt kan motivera folk att skapa innehåll om ditt företag så vinner du gratis autentiskt innehåll, ökad distribution, förbättrad auktoritet och lojala följare.
Crowdsourcing är att samla ihop någonting med hjälp av många personer, gärna genom ett community. Något svenskt ord finns inte, även om många har försökt, men bästa översättningen tycker jag är “mångsamarbete”. Det mest kända exemplet av crowdsourcing av innehåll är förstås Wikipedia, en av världens största webbplatser och en självklar etta i miljontals Googlesökningar.
Några fördelar med crowdsourcing av innehåll:
- Prisvärt och autentiskt innehåll
När andra skapar innehållet åt dig minskar förstås kostnaderna, även om du får räkna med en del jobb runt. Innehållet blir även (oftast) autentiskt eftersom det inte finns några mellanhänder mellan innehållet och producenten. - Nya röster och infallsvinklar
Alla i din målgrupp har olika bakgrunder och erfarenheter och med crowdsourcat innehåll har du större chans att träffa mitt i prick hos flera. Ett diversifierat språk och ämnesval är även bra för dina Googlepositioner. - Ökad distrubition och ny publik
De som skapar innehåll åt dig kommer med stor sannolikhet vilja berätta för andra om det och plötsligt får du tillgång till en mycket större publik som förhoppningsvis blir nyfikna på dig. - Skapar relationer
Crowdsourcing engagerar din målgrupp, knyter dem närmare dig och sätter de som vill i strålkastarljuset. - Bygger ditt eget varumärke
Att andra experter aktivt vill förnkippa sig med dig och ditt företag påverkar ditt varumärke positivt.
Olika typer av crowdsourcing av innehåll
- Innehåll som du skapar baserat på tips från målgruppen
Du får in tips och contentbidrag från dina läsare och skapar innehåll av det. Några sätt att få in tips är att aktivt be om det i sociala medier eller i slutet av ditt vanliga innehåll samt ha en tävling eller utmaning. Exempelvis när Scania frågade sina Facebooksfans om tips på bränslesnål körning och gjorde en artikel av svaren eller Airbnb som skapade en kortfilm av sina kunders 6-sekunders Vinevideos. - Innehåll skapat från utvalda experter
En annan metod är att aktivt ta kontakt med personer som du vet kommer tillföra kunskap och auktoritet och be dem att bidra med innehåll. Det görs ofta i artiklar som “7 experters bästa tips om xxxx” eller “Framtiden inom xxxx enligt 5 experter”. I bästa fall är det en win-win-situation där du får bra innehåll och förstärkt auktoritet och experterna får tillgång till din publik och känner sig utvalda. Här har bloggaren Markus Welin bett 13 kommunikationsexperter att ge varsitt tips till unga och här är fem experters spartips inför en amerikansk collegeutbildning. För mer tips om hur du hittar och kontaktar experterna så kan jag rekommendera den här guiden av Matthew Woodward. - Fristående innehåll av målgruppen
Du kan även låta andra fritt skapa och publicera innehåll, utan att först moderera och publicera i dina egna kanaler. Sen kan du samla ihop innehållet på något smart sätt till exempel med en hashtag, Pinterestboard, Youtubelista eller något annat som passar. Det gäller att trigga folk att skapa innehåll genom att motivera dem och göra det enkelt att vara med. Det kan du göra genom att till exempel utmana dem intellektuellt och kreativt, erbjuda tillgång till din publik eller höjd status, ha en tävling eller kanske ge något form av pris eller produkt.
Några saker du kan göra idag:
- Gör en lista på stora namn i branschen och ta reda på deras mejladresser.
- Kom på ett ämne som passar bra in i din content marketing.
- Skriv ett trevligt och inbjudande mejl (eller använd ett Google Drive-formulär) och skicka till dina utvalda experter.
- Skriv artikeln och meddela de medverkande när de är klara.
- I övrigt ska du fråga dig själv om du kan engagera målgruppen mer genom att ställa frågor, ha undersökningar eller tävlingar.
Bonuskunskap: En annan typ av crowdsourcing är crowdfunding, att publikt (oftast via webbsidor som Kickstarter.com eller Fundedbyme.se) samla in pengar till ett projekt från många människor är en mångmiljardindustri. Många blandar felaktigt ihop dessa två.
2 Responses to Crowdsourcing och användargenererat – låt andra skapa innehåll åt dig