En riktigt bra rubrik ska ensam kunna locka en läsare till att klicka, men samtidigt hålla vad den lovar. Jag har tidigare berättat om Upworthys skribenter som producerar 25 rubrikförslag till varje text, men ett enklare val är att testa någon av de åtta bästa typerna av rubriker.
Amerikanske copywritern Bob Bly skrev 1990 boken The Copywriter’s Handbook där han slog fast att det finns åtta olika bra sätt att skriva rubriker på.
Jag har här nedan utgått från artikeln jag skriver nu och skrivit åtta olika rubriker till den, baserat på de olika rubriktyperna.
Rubriken som jag valde till blogginlägget har blivit framröstad som bästa rubrik i en omröstning på Facebookgruppen Sveriges kommunikationsbloggar.
Så nästa gång du ska skriva en rubrik, testa något av de här sätten:
1. Direkt
Rakt till kärnan, pang på rödbetan, inga krusiduller och så vidare.
Mitt exempel: “De 8 bästa sätten att skriva rubriker”
2. Indirekt
Utnyttja läsarens nyfikenhet. Men missbruka inte som Nyheter24 gör här.
“Skrivknepen som får dina besökare att klicka”
3. Nyhet
Nyheter triggar ofta.
“Nya rön om hur de bästa rubrikerna skrivs”
4. Så gör du
Att lova handfast kunskap är bra.
“Så skriver du de bästa rubriktexterna”
5. Fråga
Se bara till att det är en fråga målgruppen vill ha svar på (och att du kan svara på den, eller åtminstone resonera intressant runt den).
“Finns det genvägar till att skriva bättre rubriker?”
6. Befallande
Många dras till auktoriteter, speciellt om de vill hjälpa till.
“Lär dig skriva bättre rubriker och bli läst”
7. Anledning
Min personliga favorit, eftersom den presenterar innehåll på ett lättkonsumerat sätt. Men det är även klicksajternas favorit, som de kanske håller på att dränera.
“8 anledningar till att rubriken är din texts viktigaste del”
8. Testimonial
Validera din text genom att låta rubriken låna någon annans trovärdighet.
“Vad kul att man verkligen kan få till så bra rubriker med alla åtta knepen”
Nu är det din tur
För att få en testimonial att basera rubrikförslag #8 på så visade jag artikeln för min flickvän, en aktiv bloggare. Hennes reaktion var, som syns ovan:
“Vad kul att man verkligen kan få till så bra rubriker med alla åtta knepen”
Så där har du dem och nu är det din tur. Jag utmanar dig att tänka på en av de åtta rubriktyperna till ditt nästa blogginlägg. Kommentera gärna här under med länk så får jag gissa vilken rubriktyp du valt 🙂
Pingback: Så får du digital företagsinspiration! | En Emilia
Pingback: Lissly