Alla publicister talar om Upworthy.com och Buzzfeed och många försöker kopiera deras framgångsrecept. I korthet är receptet för en sådan artikel en lång beskrivande och engagerande rubrik, kort text och inbäddad video.
I Sverige har stora aktörer som Mama, Amelia, Veckans Affärer och Veckorevyn börjat med den här typen av artiklar vilket, vad jag förstått, resulterat i rätt dramatiskt ökande besökssiffror till sajterna.
Omtalade sajten Hyllat.se har kopierat konceptet rakt av och nådde en miljonpublik redan första månaden och nu verkar det starta nya kopior var och varannan dag. Kolla bara på den här listan med svenska Upworthykloner som jag stött på den senaste månaden!
- Skrolla.se
- Massivt.org
- Snatter.se
- Browsa.se
- Sedet.nu
- Klickfisken.se
- Newsner.com
- Gurragillar.se
- Delbart.se
- Viralstar.se
Uppdaterat 1 oktober: Fler sajter som tillkommit sen sist:
- Omtalat.nu (Expressens version)
- Uppskattat.se
- Lajkat.se (Aftonbladets variant)
- Hänt.nu (Aller medias version)
- Noted.se
Är den här typen av sajter här för att stanna? Nja, jag tror att den här utvecklingen kommer leda till att fler lägger mer tid på sina rubriker, omvärldsbevakar efter spännande videoklipp och arbetar mer med användartester.
Här har jag gjort en presentation om vad kommunikatörer kan lära sig av Upworthy: