Det finns många sätt att hålla sig ajour med den rekordsnabbt föränderliga kommunikationsbranschen. Men den som vill veta hur verkligheten ser ut behöver sålla bort trendspaningar och nya spännande tjänster och leta information på andra ställen. I jobbannonser till exempel.
Trender och nya digitala kanaler har en tendens att haussas länge innan de slår igenom på en bred front, vilket gör att mycket av den information om kommunikation som slussas ut i bloggar, sociala medier och branschmedier inte ger en riktig ögonblicksbild av företags verklighet.
Ett sätt att få koll på vad företag verkligen tycker är viktigt just idag är istället att prenumerera på kommunikationsrelaterade jobbannonser. I jobbtiteln och framförallt jobbeskrivningen får man en tydlig bild av vad företaget söker för typ av kompetens och när samma önskemål återkommer i flera annonser så är det dags att tala om en bekräftad trend.
Få koll på vad företag tycker är viktigt genom att prenumerera på jobbannonser. Share on XMed detta sagt känner jag mig redo att presentera denna trendspaning, baserad på jobbannonser:
5 nya typer av kommunikationskompetenser som företag efterfrågar
Realtidsanalytiker
Webbanalys är inte längre att skicka en autogenererad PDF från Google Analytics till din chef. Trafiktäta sajter kräver ständig optimering i realtid och det har fler företag nu insett.
> Tjänst att söka hos Expressen
Redaktör Digitala Dialoger
Nyckelordet här är dialoger. Ett problem för företag uppstod när sociala medier blev populärt och marknadsförings- och kommunikationsavdelningen plötsligt kom i direkt kontakt med kunder på ett nytt sätt. Kundtjänsten är experter på att hantera kunder, men är ofta mer problemlösare än varumärkesbyggare. Företag har därför behov av redaktörer för digitala dialoger som kan kommunicera direkt med kunder.
> Tjänst att söka hos Coop
Rich Media Specialist
Den här jobbtiteln finns även i andra varianter där “digital producent” nog är vanligast. Rörlig bild och visuell kommunikation är på stark frammarsch och behovet av personer med kompetens inom båda områdena ökar fort. En digital kreatör idag förväntas kunna klippa till en video som passar på Youtube (full längd), Twitter (30 s), Instagram (15 s) och Vine (6 s). Samtidigt ska hen kunna anpassa all visuell kommunikation till en mängd olika skärmstorlekar.
> Tjänst att söka hos NetOnNet
Social Media Creator
När företag började engagera sig i sociala medier så var det vanligt att det sköttes med lillfingret, gärna av en gratisarbetande praktikant. Arbetet var strategiskt, operativt och analytiskt. De som satsade lite mer hade en webbredaktör som gjorde jobbet, utöver hens vanliga arbete.
Idag är arbetet med sociala medier hos seriösa företag uppdelat i olika delar där strategin för sociala medier ofta är en del av den övergripande kommunikationsstrategin och analysdelen vävs ihop med övrig webbanalys och leadshantering. Därför har specialistrollen “social media creator” tillkommit som en expert på att skapa engagerande innehåll i sociala medier.
> Tjänst att söka hos Orkla Foods
Content Marketing Redaktör
Content marketing har relativt snabbt gått från hype till något företag faktiskt är redo att satsa på. Beviset är alla annonser som eftersöker olika contentkompetenser.
> Tjänst att söka hos Svedea
Emoji expert designer!*
*Nä, en sån behöver du med all sannolikhet inte ännu till ditt företag, men jag tar med den som ett exempel på hur man även kan få syn på framtida trender i jobbannonser. Denna jobbannons om en emojidesigner blev tillsatt i januari 2015. En frilansare önskades för design av emojis kopplade till ett företag.
Och här kan du hitta fler jobbannonser inom kommunikation
- Jobbtips inom kommunikation (Facebookgrupp)
- Mediejobb (Facebookgrupp och sajt)
- Mediajobb (Sajt)
- Jobb inom nya medier i Sverige (LinkedIn)
- Modul Sthlm (Sajt, bara Stockholmsjobb)