Facebook Instant Articles snart för alla – vad innebär det för dig?

Den 12 april ska Facebook Instant Articles finnas tillgängliga för alla (från vad jag förstått). Det innebär att det är hög tid för alla företag med en Facebooknärvaro att fatta beslut om hur de ska förhålla sig till det omfattande ekosystem som är Facebook idag. Vågar du lägga ännu fler ägg i Facebooks korg eller är det dags att välja andra vägar?

facebook instant articles

Alla företag som satsat hårt på att bygga en stor följarskara på Facebook har de senaste två åren fått se sina investeringar sjunka dramatiskt i värde efter att Facebook skruvat ner den organiska räckvidden rejält. Utan en marknadsföringsbudget för regelbunden annonsering så är det numera ofta svårt att motivera en fortsatt satsning på Facebook.

Nu i februari kom beskedet från Facebook att deras interna artikel/blogg-tjänst Instant Articles, som tidigare bara funnits tillgänglig för utvalda större publicister, kommer släppas helt fritt för alla. Åtminstone är det så som jag och många andra tolkat det här pressmeddelandet. Nu är den stora frågan för publicister och företag hur de ska förhålla sig till tjänsten.

Fördelar med Facebook Instant Articles

Facebook Instant Articles är en bra tjänst där du får ut ditt innehåll i en miljö där väldigt många i din målgrupp befinner sig dagligen. Artiklarna visas blixtsnabbt (upp till 10 gånger snabbare än vid länkat innehåll) och snyggt. Facebook kommer även sannolikt ge dessa artiklar extra spridning i början för att ge en positiv bild av tjänsten, på samma sätt som jag upplevde att LinkedIn gjorde initialt med sin liknande tjänst LinkedIn Pulse.

Nackdelar med Facebook Instant Articles

Nackdelarna med tjänsten ligger till stor del hos Facebooks planer framåt. Om du bestämmer dig för att publicera mycket av ditt innehåll direkt på Facebook och slutar att satsa på att skapa en attraktiv användarupplevelse på din egen webbplats så kan du vara illa ute senare. Det finns inga garantier för vad Facebook kommer hitta på om ett år, eller ens nästa vecka. En följare på Facebook är bara värd så mycket som Facebook bestämmer att den ska vara.

En följare på Facebook är bara värd så mycket som Facebook bestämmer att den ska vara Share on X

Så vad ska jag göra?

När LinkedIn Pulse kom så var det en väldigt bra kanal med bra gensvar från användarna. Jag tror som sagt att det berodde på att LinkedIn aktivt pushade ut det innehållet i användarnas flöden, men även att konkurrensen inte var särskilt hård. Detsamma kommer gälla för Instant Articles i början.

Mitt råd är att ”hänga på låset” när Instant articles introduceras och publicera aktivt det första halvåret. Men gör detta utöver din nuvarande innehållsplan och fortsätt satsa i dina andra kanaler och jobba aktivt med kanaler som du äger fullt ut, som nyhetsbrev, blogg och webbplats. Utnyttja nyhetens behag, men utan att tappa kraften i ditt innehåll när Facebook ändrar förutsättningarna.

Lycka till och berätta gärna om hur du tänker i kommentarsfältet!

This entry was posted in Content, Content marketing, Facebook. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

jag är ingen robot *