“Det går inte att uppdatera sin Facebookstatus just nu”, stod det igår med svarta rubriker på nyhetssajter världen över igår när Facebook under några timmar delvis låg nere. Humorn i den allvarliga tonen är svår att bortse från, men med tanke på att halva Sveriges befolkning använder Facebook så kändes rubrikerna ändå berättigade, hur fånigt det än kan verka.
Lärdomar från kraschen
Men vad kan vi lära oss från den här händelsen? En insikt kan vara att det är riskabelt att basera tjänster på tredjepartsapplikationer som Facebooks delafunktion. Sajten Socialanyheter.se, som mäter vilka svenska artiklar som delas mest på Facebook just nu, fungerade naturligtvis inte alls under kraschen. Detta påverkade i sin tur till exempel även sajter som Aftonbladet.se, som använder kod från Socialanyheter.se.
Mest imponerad blev jag av Red Bull Schweiz som utnyttjade situationen till att göra reklam på Twitter med den här smarta uppdateringen:
Nä, nu ska den här bloggposten publiceras och delas på Facebook. Jag räknar med lite extra drag där idag efter gårdagens abstinens.
5 Responses to Facebook kraschar och världen håller andan