”Hur många skulle sakna ditt innehåll om du raderade allt och slutade publicera?” Frågan ställdes av CMIs Joe Pulizzi i hans podcast Content Inc och borde vara en ögonöppnare för många. Svaret ger en tydlig indikation på om du har koll på din målgrupp och om ditt innehåll är till nytta för dem.
Du skapar innehåll till din webbplats och andra kanaler för att antingen informera (produkt- och tjänstebeskrivningar), sälja (rabatter och erbjudanden), inspirera/underhålla eller utbilda. Men den bakomliggande orsaken ska alltid vara att ta kunden ett steg närmre det du har att sälja.
Vi skapar mycket innehåll som ingen vill ha
Jag kan villigt erkänna att jag själv under mina drygt åtta år som contentkonsult skapat en hel del innehåll som få skulle sakna och är övertygad om att det samma gäller även dig. Det är inte nödvändigtvis ditt och mitt fel, utan oftast resultatet av en bristfällig eller obefintlig innehållsstrategi, för låg ambitionsnivå, tidsbrist eller ett inifrån-ut-perspektiv.
Och det är heller inte så att varje tweet, Instagrambild eller blogginlägg måste vara något som din målgrupp printar ut och sätter upp på väggen. Men om din målgrupp kan sköta sitt jobb precis lika bra utan att följa dig på Twitter, Instagram eller bloggen, då kan du konstatera att ditt innehåll inte är värdefullt för dem och därför misslyckat.
”Hur många skulle sakna ditt innehåll om du raderade allt och slutade publicera?” Share on X
Pingback: Zuckerberg vill få bort företagen från Facebookflödet – så ska du agera – Wasp Communication