Från Facebooksida till nyhetssajt – framtidens lokaljournalistik

Idag lanseras en helt ny lokal nyhetssajt, Bättre Stadsdel, för området Hägersten-Liljeholmen utanför Stockholm. Området har inom några år 100 000 invånare, motsvarande en större svensk stad alltså. Det intressanta med Bättre Stadsdel är att nyhetssajten egentligen redan funnits i flera år, fast som Facebooksida.

Bakom Facebooksidan och den nya sajten står journalisten Mats Falck, som även är boende i området (och en gammal kollega till mig).

– Jag drivs av nyfikenhet men också den fantastiska respons som vi får från användarna – direkt och indirekt, säger han själv om sin drivkraft. Och det låter ju som en alldeles utmärkt grund för att skapa något bra.

Sajten på lanseringsdatumet
Sajten på lanseringsdatumet

På Facebooksidan ryms egenskrivna artiklar, kuraterat innehåll från tidningar och nyhetssajter, dialogdrivande frågor, insändare och massor av tips på saker att göra. Gå gärna in och kolla, för det här är riktigt bra utfört!

Några typiska Facebookinlägg:

 

Nu återstår att se hur (och om) allt detta innehåll kommer presenteras på nyhetssajten och hur kopplingen mellan Facebook och sajten kommer se ut. Var kommer dialogen ske till exempel och kommer de två kanalerna kannibalisera på varandra?

Spännande utveckling när community blir publikation

Jag tycker att det ska bli spännande att följa sajtens utveckling av främst en anledning. När de flesta mediebolag och publikationer kämpar för att bygga communities och engagera sina läsare gör Bättre Stadsdel den omvända resan, från ett community till en publikation.

Sajten finansieras på flera olika sätt och ett av dem är via annonser.

Jag kan bara önska att fler områden i Sverige fick den här formen av lokaljournalistik, kom till Bromma/Sundbyberg, Mats!

Mer läsning om projektet:

This entry was posted in Content, Journalistik. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *