En bra bas för att skapa riktigt bra innehåll är entusiasm inför ämnet och bra kontakter. De två senare egenskaperna är också två av de viktigaste för att kunna påverka media och influencers att prata om ditt content. Därför är den som skapar innehållet ofta bäst lämpad att agera pr-person.
En motorskribent för ett bilmärke kan på ett mycket mer naturligt sätt sälja in eller informellt tipsa media och influencers om sin text än en pr-person på timtaxa. En utsänd reporter för ett företags redaktionella sajt kan lättare plantera sin story om den lokala frivilligarbetaren på plats än ovan nämnda pr-person. Och till ett mycket bättre pris.
Så lär dina contentskapare pr. Skapa mallar, visa hur man gör och överväg att skippa pr-byrån.
Om #contentinsikter2019
Trendspaningar ser alltid likadana ut från ett år till ett annat och de är sällan applicerbara nu på direkten. Därför gör jag nu ett försök att istället för spaningar ge mina bästa insikter om content marketing inför 2019.
Följ alla contentspaningarna här.