Det är dags för bonden att så. Han har inhandlat fröna och gör sig redo att plantera. Han häller upp dem i en bunke, öppnar köksfönstret och kastar ut allt i en svepande rörelse. Klart, nu är det bara att skörda i maj!
Det där lät ju dumt och så går det naturligtvis inte till när bonden ska så. Ändå är det precis så som de flesta företag och personer som skapar innehåll gör när de ska “sprida innehållet i sociala medier”. De slänger i bästa fall ut en länk till artikeln, videon eller vad det nu är på Facebook, Twitter och LinkedIn och hoppas på det bästa.
Det duger inte för bonden och det duger inte för dig.
Frön torkar ut och dör om de inte planteras ordentligt och det samma gäller i de flesta fall även sociala medier, där det ständiga flödet gör att ditt innehåll snabbt faller i glömska.
4 lärdomar från bonden
Bonden lär känna jorden först
Det krävs en hel del arbete innan det ska sås. Bonden måste välja ut vilka platser som passar bäst för olika frön och testar hur fröna ska planteras på dessa ställen.
Lärdom: Ta reda på vilket innehåll som passar bäst i olika kanaler och experimentera med olika tonalitet tills du får till det. Gå även bortom dina egna kanaler och titta efter ämnesspecifika grupper på LinkedIn och Facebook.
Bonden underhåller sina grödor
Arbetet är långt ifrån klart när fröna har planterats. Bonden håller koll på om fröna växer ordentligt, tar hand om dem och planterar eventuellt fler.
Lärdom: Håll koll på hur ditt innehåll tas emot och agera därefter. Återpublicera sådant som gått bra eller sådant som du tycker borde gjort det. Det är inget fel med att twittra ut samma artikel flera gånger under en månad, helst med lite olika copy. Tar det inte fart ändå? Gödsla innehållet med lite marknadsföringspengar eller acceptera att det var ett dåligt frö och skaffa ett nytt.
Bonden tar (bara) hjälp av maskiner när det behövs
Maskiner kan göra enormt mycket mer arbete än människor, men fungerar bäst med en kunnig person bakom spakarna. Bonden kör inte fram traktorn när balkongblommorna ska planteras.
Lärdom: Mycket annonsering och spridning kan göras effektivt med algoritmer, till exempel riktad annonsering och marketing automation, men se till att du använder det vid rätt tillfällen. Vill du nå en liten grupp av beslutsfattare med ditt innehåll så kanske ett bättre alternativ är att skicka ett manuellt mejl i ditt eget namn och tipsa. Eller låt anställda tipsa om innehållet i sina egna relevanta nätverk
Passar inte fröna så planterar han hos andra
Om bonden sitter på frön som inte passar till hans grödor så ger han bort det till grannen. Han vet att han får igen det på annat sätt.
Lärdom: Syndikera ditt innehåll. Om du har innehåll som inte riktigt passar in i dina egna kanaler, eller kanske bara passar extra bra någon annanstans, publicera det på någon annans plattform. Du får ta del av en utökad målgrupp som förhoppningsvis kan betala tillbaka genom att få upp intresset för dig.
Ut nu och sprid ditt innehåll. Inte med vinden, utan med bondens tips.