Hur får jag hjälp med min content marketing?

Du behöver inte göra allt själv i din content marketing. Gör det du är duktig på och ta hjälp med resten. Här är några tips på saker att tänka på.

hjalp-med-content

Innan du över huvud taget kontaktar en byrå eller frilansare måste du bestämma dig för vad det är du vill ha hjälp med. Har du koll på strategin, men behöver hjälp med själva innehållet? Behöver du hjälp att sprida ditt innehåll eller att tolka statistiken? Eller vill du ha hjälp från ax till limpa? Är det viktigt att hålla ned kostnader till varje pris, eller har du råd att investera i kvalitet? Den sortens frågor kommer att påverka ditt val av byrå eller frilansare.

Först: Tillsätt alla rollerna

Börja med att utgå från din organisation och de olika rollerna som behövs.

Fundera på om alla rollerna kan besättas av personer från ditt företag eller om du behöver extern hjälp där. Kom ihåg att en person kan ha flera roller, i mycket små företag är troligen de flesta rollerna besatta av samma person.

  1. Contentchefen/Chefredaktören
  2. Projektledaren
  3. Skribenten/kreatören
  4. Publiceraren
  5. Analytikern

Av de fem rollerna är det viktigast att contentchefen finns inom företaget. Som övergripande ansvarig för innehållet, strategin och budget är det viktigt att contentchefen är djupt förankrad i organisationen. Det är absolut nödvändigt att någon eller några på ditt företag äger och förstår företagets strategi och vad ni vill uppnå med din content marketing. Det ansvaret kan du aldrig delegera externt.

Den vanligaste rollen att ta in extern hjälp för är innehållsproducenter och kreatörer.

Andra saker du kan behöva hjälp med:

  • Distributionshjälp av exempelvis en mediebyrå, strategisk kommunikationsbyrå, sociala medie-byrå, marketing automation-expert eller account based marketing-byrå.
  • Teknikhjälp för att bygga webbplatser, sätta upp sociala medie-konton och liknande. Mycket finns att säga om att beställa webbplatser och andra system och mycket problem kan uppstå om det görs fel. Se till att förstå vilka konsekvenser det som byggs får och hur alla dina system hänger ihop. Undvik helst hemmabyggd teknik som låser dig till en leverantör.
  • Strategi från en kommunikationsbyrå eller frilansare. Här är en text jag skrivit tidigare om olika byråer som arbetar med content marketing.
  • Redaktör är en person som kan hjälpa till med att kvalitetssäkra texter och även agera bollplank. Det kan vara väl värt att ta in en extern person för det som kan ge nya perspektiv på innehållet.
  • Sökmotoroptimering (SEO) säljs ofta som en separat tjänst men bör vara väl integrerad i allt innehåll du skapar. Akta dig för oseriösa bolag som garanterar topplaceringar i Google och arbetar med suspekta länkfarmer. Se till att SEO-företaget är transparent med sina arbetsmetoder och att du själv kan få tillgång till statistik och uppföljning. Testa att be om rekommendationer via den officiella Twitterhashtagen för svensk SEO, #svSEO eller det största forumet SEO-forum.se.
  • Visuellt innehåll och formgivning. Försök att inte göra dig helt beroende av externa leverantörer för minsta lilla sak. Beställ hellre snygga mallar för saker som infografik, rubrikbilder och Facebookbilder som du själv kan redigera. Eller varför inte testa själv i smarta webbtjänster som Canva. Bra ställen för att hitta hjälp är hos byråer, frilanssajter (t ex Frilansbanken, Fiverr och Upwork) eller via dina egna nätverk.

Vem kan hjälpa mig?

Kolla alltid först i ditt eget nätverk efter kunnigt folk som inte har nåt själv att vinna. En kunnig person som vill ditt bästa och inte har fokus på att sälja på dig onödiga saker ger alltid de bästa råden.

Efter det är det dags att säkerställa att du har koll på strategin. Har du inte den på plats så minskar dina chanser att lyckas dramatiskt. Det finns mycket information att läsa på nätet, du kan fråga någon du litar på i kommunikationsbranschen eller i samma situation som du om tips eller gå ut brett i en pitch. Det viktigaste är att du har kontroll hela tiden och förstår vad du vill ha ut.

Fyra sätt att komma igång med hjälpen:

  1. Läs på själv online eller läs en bok. Online finns ansedda CMIs startguide eller varför inte min egen variant (som är under uppbyggnad). Bästa boken är Joe Pulizzis Epic Content Marketing.
  2. Gå en utbildning. Det finns många utbildningar för content marketing. Fråga någon som gått kursen om den är att rekommendera.
  3. Fråga någon du litar på. Det kan vara antingen någon du litar på i kommunikationsbranschen eller någon vän i samma situation som du. En person som tänker på ditt bästa och inte försöker sälja på dig något du inte behöver helt enkelt.
  4. Gå till en byrå eller frilansare. Mer om vad du ska tänka på då har jag skrivit om här.

Hör gärna av dig i kommentarsfälter eller via mejl om du undrar över något.

Lycka till!

This entry was posted in Content, Content marketing. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *