Krav på Facebooknärvaro hos Dagens Samhälles krönikörer

“Jag får hjälp med att skapa ett Facebook-konto – för ett sådant är ett villkor för fortsatt medverkan som krönikör i Dagens Samhälle (veckotidningen som utges av SKL, Sveriges Kommuner och Landsting). Har inte tyckt att jag har behövt ett sådant privat. Men chefredaktören Mats Edman är sträng: det är nödvändigt. Det blir som med allt i datorsammanhang: jag lär mig det som jobbet kräver.”

Så skriver journalisten Åsa Moberg Boije på sitt nystartade Facebookkonto idag och det gjorde mig nyfiken på att veta mer om Dagens Samhälles digitala tänk.

Dagens Samhälle är en chefs- och beslutsfattartidning på den offentliga marknaden som chefredaktören Mats Edman beskriver som “ungefär som Dagens Industri är i den privata sektorn”. De har även debattsajt som uppdateras flera gånger om dagen och en redaktion med tjugo medarbetare och åtta externa krönikörer.

Mats var snäll nog att, sitt autosvar om ledighet till januari till trots, svara på några frågor över mejl.

Mats Edman
Mats Edman

När du började på Dagens Samhälle 2010 var en av de första sakerna att skrota webbnärvaron helt, hur tänkte du då?

Vi lade ned den gamla nyhetswebben i början av 2011. Skälet var att den kannibaliserade på upplagan. Sajten var borta i drygt ett kvartal. På den tiden fick vi in 1000 nya betalande prenumeranter, så det det var en god affär. Sedan startade vi upp sajten på sommaren 2011 men då enbart med debattmaterial.

Ganska snabbt kom vi upp i samma räckvidd som nyhetssajten hade. Idag ligger vi långt över de nivåerna och har 50-60 000 unika besökare varje vecka.

(*Min kommentar: Jag minns väl när jag hörde om Mats och Dagens Samhälles beslut om att lägga webbnärvaron på is. Jag tyckte att det var ett väldigt spännande och till viss del efterlängtat drag, speciellt i det klimatet som rådde då där alla som ifrågasatte webben och sociala medier betraktades som supermossiga (ofta på goda grunder, men inte alltid.)

Berätta om Dagens Samhälles strategi för spridning av innehåll och dialog. Hur förväntas skribenter och krönikörer medverka?

Allt vårt opinionsmaterial publiceras på nätet. Nyheterna spar vi till papperstidningen. Vi får trafik till sajten via Google, Facebook och Twitter i första hand. Krönikörer förväntas ha en viss egen aktivitet i sociala medier för vi ser tydligt hur deras närvaro där påverkar trafiken till Dagens Samhälles sajt på ett bra sätt. Opinionsmaterial och sociala medier går hand i hand.

Hur viktigt är Facebook för Dagens Samhälle?

Mycket viktigt. Många samhällsengagerade och debattglada använder Facebook för att tycka till, sprida och delta i debatten. Alla politiker har till exempel egna konton på sociala medier idag.

Nyss kunde vi läsa på Facebook att Dagens Samhälles krönikör Åsa Moberg Boije har skaffat Facebook på uppmaning av dig, gick det smärtfritt?

Det verkar absolut så. Jag tror Åsa fick cirka 200 vänner på en gång. Eftersom hon är en av landets främsta opinionsjournalister tror jag att skaran kommer att öka kraftigt de närmaste månaderna.

Det är ofta hög nivå på diskussionerna på Facebook, ger det uppslag för redaktionella artiklar?

Ja, ganska ofta. Det är ett bra sätt att pejla stämningar i olika frågor. Sen kan man inte komma ifrån att det oftast är innehållet i “gammelmedia” som länkas och kommenteras.

“Gammelmedia driver de sociala medierna mer än tvärtom.”

Vad har du för kommande planer för Dagens Samhälles digitala närvaro?

Sajten är enormt viktig för att skapa kännedom och stärka vårt varumärke. Så vi gör hela tiden satsningar, både redaktionella och tekniska, för att vara med i utvecklingen. Vi lägger under 2015 rätt mycket på att uppgradera vår jobbsajt DS Jobb. All rekrytering går idag via både nätet och på papper. Vi säljer platsannonser för cirka 10 miljoner per år och annonserna publiceras både i papperstidningen och på nätet.

This entry was posted in Journalistik. Bookmark the permalink.

One Response to Krav på Facebooknärvaro hos Dagens Samhälles krönikörer

  1. Pingback: Få ut så mycket som möjligt av dina experter | En bok om content marketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *