SKRIV LÅNGA TEXTER

Den gamla “sanningen” om att webbtexter ska vara korta stämmer inte. En bra grundinställning är att en text ska vara så lång eller kort som den behöver vara för att få fram budskapet. Men det finns även anledningar till att skriva långt utan att det absolut “behövs”.

  • Flera undersökningar visar att de bäst presterande artiklarna i Google har ett snitt på ca 2000 ord.
  • Buzzsumo undersökte 100 miljoner artiklar och kom fram till att de med 3000-10000 ord delades mest och när New York Times gjorde en egen undersökning så hade deras mest Facebookdelade artiklar ett snitt på 2012 ord.
  • Långa texter framstår ofta även som mer trovärdiga än korta och snuttifierade, vilket bland annat undersökningar på Wikipedia visat.

Läge för disclaimer nu: Glöm inte att långa texter ställer hårdare krav på skribentens förmåga att hålla läsaren intresserad och att designen gör texten behaglig för ögat och scrollvänlig. Och tänk på att ordbajsande (massa ord utan mening) gör ingen, utom möjligen Google, glad.


Om #contentinsikter2019
Trendspaningar ser alltid likadana ut från ett år till ett annat och de är sällan applicerbara nu på direkten. Därför gör jag nu ett försök att istället för spaningar ge mina bästa insikter om content marketing inför 2019. 
Följ alla
contentspaningarna här.

This entry was posted in contentinsikter2019. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *