Nu har svenska företag varit igång med annonser på Instagram i två veckor och det är dags för en första utvärdering av innehållet. Jag har utnämnt den bästa och den sämsta och försökt dra lärdomar från dem.
När en etablerad kanal inför reklam så är alltid den initiala reaktionen hos massorna ILSKA. Vi såg det senast när Facebook introducerade reklam och nu är det alltså Instagramanvändarnas tur att förfäras.
Sura miner, men en annons var faktiskt så pass bra att den genererade väldigt få sura miner. Min tolkning: den var så bra att den inte uppfattades som reklam. Riktigt bra innehåll accepteras och konsumeras av målgruppen, oavsett kanal eller avsändare.
Sveriges bästa Instagramannons – United International Pictures
United International Pictures valde att marknadsföra en trailer till filmen The Walk på Instagram. Visst, det är självklart att det funkar att visa en trailer på en Hollywoodfilm, det går ju knappast att ta fram bättre innehåll än så, trailern är ju det absolut bästa destillatet från en mångmiljonproduktion.
Men hantverket är även bra. Trailern är klippt för att passa Instagramformatet både i längd och format (utnyttjar hela bilden), det finns en call-to-action i den föredömligt korta texten och en i själva filmen, en hashtag och en bra inbjudande startbild så att man inte hinner scrolla förbi av ointresse.
Sveriges sämsta Instagramannons – Elgiganten
Elgiganten Sverige misslyckas rejält med den här annonsen. Det är en engelskspråkig Microsoftproducerad video med Stockphotoliknande människor blandat med text om hur bra nya Microsoft Office är. Videon är fokuserad på produkten och sälj, men gör ett tafatt försök att även engagera. Jag tror att de hade fått bättre effekt med ett rent säljerbjudande med en bra rabatt. Elgiganten väljer även att visa videon i bredbild, vilket gör att den mindre texten i annonsen knappt är läsbar i telefonen.
Tre tips till Elgiganten: Kommunicera på svenska, anpassa innehåll efter kanal och välj ett tydligt syfte med innehållet.
Fem tips för att lyckas med Instagramannonser
- Var lika bra eller bättre än det övriga innehållet som finns i din målgrupps flöde.
- Inspirera, underhåll eller utbilda. Skippa säljfokuset.
- Optimera innehållet efter Instagrams gränssnitt och användarbeteenden.
- Ha en eller två call-to-actions
- Var riktigt bra, eller låt bli.