Tre bästa delarna i Schibsteds framtidsrapport

Schibsteds har släppt sin stora framtidsrapport om hur den digitala utvecklingen påverkar mediebranschen och dess målgrupper, inspirerad av New York Times läckta interna Innovation Report. Schibsteds rapport är intressant och ger en mycket bra bild av mediebranschens (och därmed i förlängningen även företag och annonsörernas) utmaningar i en förändrad värld.

schibstedt

Rapporten var tyvärr rätt ojämn i kvalitén och kunde gjorts lättare att till sig med fler bilder eller video och fler sammanfattningar, fet text, punktlistor eller annat som bryter av. Jag kan inte säga att jag rekommenderar att sträckläsa hela rapporten så jag har lyft ut de tre delarna som jag tyckte var mest intressant.

Aftonbladet startar inhousebyrå för branded content

Den mest intressanta delen av Schibsted Future Report var helt klart Aftonbladetchefen Jan Helins genomgång om den nya tidens journalistik. Om du bara orkar läsa en liten del av rapporten så är det den texten som du ska läsa. Hela texten leder fram till insikter som motiverar Aftonbladets nästa drag – en inhousebyrå för sponsrat innehåll. Sveriges första i ett mediehus, enligt Jan Helin.

Big data

I avdelningen som handlar om big data blev det tungläst och jag var inte så imponerad av innehållet. Men några intressanta delar fanns. Vi skapar och delar med oss av mer information än någonsin. De företag som hittar smarta sätt att ta till vara på all data och omvandla det till affärsnytta får snabbt ett stort försprång. I Schibsteds fall är det förstås annonsaffären som blir starkare med bra kunskap om besökarna, men jag tycker att de glömmer att ta upp möjligheten att skapa bra innehåll med hjälp av big data-insikter.

Tidningen Dagens Samhälle har till exempel de senaste åren satsat på så kallad databasjournalistik där man anställer journalister med vana att tolka statistik i stora databaser och gräva fram stories på det sättet. Guardian har i oktober 2014 lanserat Swarmize som är ett verktyg för journalister att hitta och skapa stories tillsammans baserat på big data i realtid. Framåtlutade företag anställer folk med jobbtiteln ”Big data strategist”, vilket även är en rätt färsk utbildning på svenska Hyper Island.

Mer intressant om big data var det istället i avdelningen som kallas News disrupted, där de skriver om spännande saker som företaget Automated Insight som kan skapa helt automatiserade och personaliserade artiklar inom vissa områden. Och om Yahoo som har individanpassat sitt innehåll så pass mycket att det finns cirka 13 miljoner möjliga varianter på deras startsida. Tack vare det personaliserade innehållet har de ökat klickfrekvensen för nyhetsartiklar med 300 procent.

Cookien är döende – länge leve social inloggning

(Skrev en egen artikel om detta här)
Traditionellt har information om dig och dina beteenden online lagrats på din dator genom cookies, men i en värld där majoriteten av oss surfar på internet med fler än en apparat (jobbdator, hemdator, telefon, padda, smart-tv osv.) så har cookiefilen snart spelat ut sin roll. Där är social inloggning det bättre valet.

This entry was posted in Content, Journalistik. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

jag är ingen robot *