TV4 gör som BBC och sänder nyheter på Instagram

TV4 har nu börjat med 15 sekunder långa nyhetssändningar på Instagram, något som BBC gjort ett tag nu. Slutprodukten är fragmentariskt och grund så det förslår, men ett smart sätt att nå nya målgrupper och en allt mer rastlös publik.

TV4 har varit igång i en vecka nu och i sitt Instagramflöde blandar man backstagebilder med videos där nyhetsuppläsaren sammanfattar dagens huvudrubriker.

Så här ser det ut:

BBC är strået vassare

Ett annat mediebolag som redan varit igång ett tag med sändningar på Instagram är (förstås) BBC. De levererar dessutom en mer intressant redaktionell produkt där de klipper ihop riktiga minireportage tillsammans med genomarbetade bildtexter. Här har TV4 verkligen något att benchmarka sig mot!

Så här ser det ut, klicka här för att även se bildtexten:

Vi tar ett lite sämre exempel också…

Göteborgsposten är också igång och testar, med stapplande steg. De ska ha beröm för att de testar, men jag skulle rekommendera att man tränar och testar lite först på egna privata konton.

This entry was posted in Content marketing. Bookmark the permalink.

One Response to TV4 gör som BBC och sänder nyheter på Instagram

  1. Pingback: Allt rör på sig | Social masskommunikation

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

jag är ingen robot *